RSS feedNederlandse Nieuwsblad Pers
09:11:24    zondag, 18 november 2018
brabants centrum logo

Brabants Centrum digitaal bladerbaar >

agendaUw bericht

Lezersartikelen

Verhalenproject Witte Zusters in finale erfgoedprijs

Verhalenproject Witte Zusters in finale erfgoedprijs

Verhalenproject De Verschilmakers van de Witte Zusters is genomineerd voor... >>

Mon 25 Sep 2017 15:58
Filmavond Den Hogert

Filmavond Den Hogert

Heemkundevereniging Den Hogert uit Gemonde organiseert op donderdag... >>

Wed 22 Feb 2017 08:52
Esch in Duitse sferen...

Esch in Duitse sferen...

Blaaskapel De Knoestjes uit Esch hield zondag voor de vierde keer een... >>

Tue 18 Oct 2016 10:34
Sat 12 Dec 2015 14:32

'Iedere ochtend twintig minuten afzien'

Lettergrootte: A- A+

'Iedere ochtend twintig minuten afzien'

Op de foto: De Boxtelse trein van tien over acht richting Eindhoven is vaak overvol. (Foto: Maartje Jansen).

,,Vanochtend miste een treinstel. We stonden als haringen in een ton opeengepakt. Met dikke winterjassen is dat behoorlijk warm. De conducteur vertelde ons bij het instappen dat het niet uitmaakte welke deur je nam. Het was toch overal bomvol."

Maartje Jansen stipt al bij het begin van het interview haar grote ergernis aan: de overvolle treinen op het traject Boxtel-Eindhoven. Elke schooldag neemt ze de trein van 08.10 uur richting Eindhoven voor haar opleiding mediavormgeving en technologie aan SintLucas.

In september is Maartje gestart en sinds ze voor haar studie moet reizen heeft ze slechts één keer kunnen zitten. ,,Dat ik kon zitten kwam doordat ik een trein buiten de spits nam, verder heb ik nog nooit een zitplaats kunnen bemachtigen. Het is extra zuur dat je pas vanaf je achttiende je OV-chipkaart vergoed krijgt. In september was ik nog zeventien en moesten mijn ouders de kosten hiervoor zelf dragen. Ze betaalden tweehonderd euro per maand! Dan voel je je wel bekocht hoor."

Altijd proppen

,,Het staan is nog niet zo erg, maar je kunt jezelf nergens aan vasthouden. Tussen Boxtel en Best wisselt de trein van spoor en iedereen beland dan bij elkaar op schoot. Het is eigenlijk altijd proppen in de trein. Wanneer het heeft geregend is dat extra 'nasty', al die natte kleren tegen je aan", vervolgt de Boxtelse studente haar verhaal.

En inderdaad: 's ochtends is het dringen voor de trein. Niet alleen voor de treinen naar Eindhoven, maar ook voor de treinen naar Tilburg en 's-Hertogenbosch. Opvallend is dat het vóór achten relatief rustig is. Iedereen die instapt vindt een plekje in de coupés. ,,Ik kan een trein eerder nemen, maar dan ben ik veel te vroeg op school. Trouwens, als student slaap ik al zo weinig. Dat extra halve uur 's ochtends in bed is het meer dan waard", lacht Maartje.

Andere reizigers op het station herkennen zich in het verhaal van de scholiere. Thomas van Houtum legt eveneens elke schooldag het traject Boxtel-Eindhoven af. ,,In twee jaar tijd kan ik het aantal keer dat ik heb gezeten op twee handen tellen. Twee keer kon ik zelfs niet mee met de trein." De student vertelt verder: ,,Ik heb het meegemaakt dat een meisje naast me flauwviel. De drukte in de trein is een serieus probleem."

Recordaantal klachten

In november ontving Reizigersorganisatie Rover een recordaantal klachten van reizigers op het spoor. Die gingen bijna allemaal over de volle treinen. Mensen moeten hele trajecten staan of zijn genoodzaakt een trein later nemen omdat ze niet meer mee kunnen. De drukte in de treinen wordt naar verwachting in 2016 nog groter. De NS haalt dan namelijk oude treinen uit de roulatie, maar krijgt pas eind 2016 de beschikking over nieuwe treinstellen. Volgens de NS is het te duur om de gedateerde treinen nog mee te laten draaien tot het nieuwe materieel komt.

Staatssecretaris Sharon Dijksma zei in het tv-programma 'WNL op zondag', dat ze voor kerst een oplossing over het dreigend tekort aan treinen wilde van het spoorbedrijf. Zeker omdat er al sprake is van een structureel zitplaatsentekort van vijfduizend stoelen. Dat tekort wordt alleen maar groter in 2016. De NS verwacht voor kerst inderdaad haar plannen in te kunnen leveren bij de Tweede Kamer, maar kon nog geen verwachtingen afgeven over hoe lang het gaat duren voor het probleem is opgelost.

Het bedrijf ConsumentenClaim riep reizigers op om mee te werken aan een massaclaim, die zij wilde indienen bij de NS. Hoewel de NS beweert dat zij niet verplicht zijn forenzen een zitplaats te bieden, meent het claimbedrijf het tegenovergestelde. De oproep van ConsumentenClaim was niet zonder succes: donderdag 10 december diende zij namens 7.348 reizigers een klacht in bij het vervoersbedrijf. 

Printen

printen

Delen met:

FaceBook Twitter

Tags

Overige artikelen

Boerenleven in Liempde herleeft

Boerenleven in Liempde herleeft

Heemkundestichting Kèk Liemt zet zaterdag 17 en zondag 18 november het 'boerenleven in Liempde in de twintstige eeuw centraal. Dit... >>

Fri 16 Nov 2018 11:56

Carnavalsseizoen opent vanavond in Liempde

Carnavalsseizoen opent vanavond in Liempde

Het is vandaag de elfde van de elfde: de opening van het carnavalsseizoen. Sinds vorig... >>

Sun 11 Nov 2018 15:51

44 jaar muzikale strijd in Eendengat

44 jaar muzikale strijd in Eendengat

Nadat Boxtelse carnavalsvierders vorig seizoen uitbundig het elfde lustrum vierden, staat zaterdag 10 november (daags voor d'n elfde van... >>

Sat 10 Nov 2018 13:12

Amran Jama beoogd raadslid Combinatie95

Amran Jama beoogd raadslid Combinatie95

Amran Jama (31) is voorgedragen als nieuwe vertegenwoordiger voor Combinatie95 in de gemeenteraad van Boxtel. Na het vertrek van... >>

Fri 09 Nov 2018 12:23

ODC voetbalt in stadion FC Den Bosch

ODC voetbalt in stadion FC Den Bosch

De spelers en begeleiders van ODC JO11-1 en JO12-1 speelden vorige week op een wel heel bijzonder veld; in het stadion van FC Den... >>

Thu 08 Nov 2018 16:26

Advertenties

Koppelmans Beleef Boxtel Café zaal Kloosterzicht Geld en Makelaardij SNS Bank 040Fit Toverboom Olieenzo TopSlank Tiga Gemeente Boxtel Meubelmakerijdenberg Modecentrum Frans Theelen Rijschool Dolman Huidtherapie Doornmalen electro Zwanenberg adviesgroep Uitvaartonderneming Bijnen Geerts advies